המלחמה ביתושים

את השליטה באוכלוסיות היתושים יש לחלק לשני תחומי אחריות: פרטי וציבורי. רק ניהול נכון, המשלב בין שני הגורמים, יכול להביא לתוצאות רצויות, לשמור על בריאות ציבור ולשפר את איכות החיים.

בשנים האחרונות התגבשה ההבנה שאין די בהדברה של זחלי יתושים ושל יתושים בוגרים, על מנת לספק תשובה הולמת למפגע. לכן שינו הרשויות את דרך הטיפול, מצמצום להפחתה במקור. השלבים למניעה במקור הם: איתור וחיסול המפגע במקום; איתור בית הגידול וריסוסו, או ריסוס באוויר לפגיעה ביתוש הבוגר בלי לאתר את בית גידול כלל, כפי שבוצע בעבר.

בשנת 2002 התגלה בארץ יתוש חדש בשם הטיגריס האסיאתי, שמתרבה במקווי מים קטנים ביותר. הדבר הציב אתגר חדש לרשויות, שכן הן נדרשו להדריך את התושבים כיצד לאתר ולחסל מוקדי מים בתוך חצרות בתיהם. כל זאת בנוסף לאחריות העירייה על התעלות, השטחים הפתוחים, אתרי הבנייה, אזורי התעשייה ועוד.

חברת ירוק כהה מתמחה בעריכת תכניות מאורגנות לבקרת יתושים. הצלחת התוכנית טמונה בגיוס כל הגורמים הקשורים למאמץ משותף, לאיתור בתי הגידול של היתושים ולמניעת היווצרותם.

חברת ירוק כהה מתמחה בעריכת תכניות מאורגנות לבקרת יתושים. הצלחת התוכנית טמונה בגיוס כל הגורמים הקשורים למאמץ משותף, לאיתור בתי הגידול של היתושים ולמניעת היווצרותם.

 
 

תפקיד התושבים הוא לרוקן פחיות, לסלק צמיגים ודליים, לתחזק בריכות שחייה ומתקני ג'קוזי או לרוקנם ממים, להפוך צלחות מתחת לאדניות, למנוע הצפת עציצים במי השקיה, לאטום משקולות מים, לרוקן כדים מתחת לעציצים, למנוע הצטברות מים בכלי קיבול בגינה, לפתות מרזבים ולאתר כל כלי המסוגל לאגור בתוכו מים בשטח הגינה, המרפסת וגג הבית.

על התושבים לסייר פעם בשבוע בגינה או בחצר המשותפת ולאתר מוקדי מים עומדים. מומלץ מאור לשוחח עם שכנים בנושא. לעתים, שכנים יכולים להעביר מידע חיוני בתחום ולהפנות למוקד מים שמוכר להם. אם באפשרותך לחסל את המוקד, עשה זאת; אם לא, דווח על המפגע למוקד העירוני, לצורך המשך טיפול.

דוגמה למוקדי מים עומדים בסביבת מגורים שאין ביכולת התושב לטפל בהם, היא מים עומדים באתרי בנייה (למשל: בכלי קיבול, בפיר מעלית, בחניון תת־קרקעי, שלוליות שנקוו בעקבות הצפות לבדיקת נזילות ועוד). כדאי לבדוק גם אם הבורות לניקוז נגר עילי שלאורך המדרכות פתוחים או סתומים. אם אותר מפגע יש לדווח למוקד העירוני. מומלץ לחזור למקום מאוחר יותר ולבדוק שהמפגע אכן טופל, כך שלא יחזור שנית.

תפקיד הרשות הוא לרתום לנושא את כל המחלקות והאגפים בתחומה, כגון: איכות הסביבה, שאיפ"ה, דוברות, חינוך, פיקוח, פיקוח על הבנייה, מוקד עירוני, ניקוז, הנדסה, גינון, וטרינר ויחידת מיפוי העיר.

כל מחלקה תתרום מניסיונה בתחום. כל מחלקה תאתר את המפגעים שבתחום אחריותה, תטפל בהם ותמנע את הישנותם בעתיד. דוגמאות: מחלקת גינון – הפסקת הנחת צמיגים סביב שתילים; מחלקת ניקוז – הפסקת התקנת בורות ניקוז נגר עילי עם בור לקליטת אבנים (שיכול לגרום להצטברות מים עומדים); מחלקת הפיקוח על הבנייה – שמירה על אתרי בנייה נקיים ממים עומדים, והכנסת סעיף בנושא מניעת השארת מים עומדים ואחריות הקבלן במניעה וסילוק המוקדים 

תפקידם של ראש הרשות ועוזריו הוא לפתוח ערוץ תקשורת עם כל הגורמים שאינם בתחום שיפוט העיר, שעוברים דרכה או נושקים לה, כגון: נתיבי תחבורה בינעירוניים, רשות הרכבות, עיריות שכנות, בסיסי צבא וביטחון ורשויות ניקוז.

תפקיד נוסף של הרשות הוא להדריך את התושבים. לאחר שהתושב יודע שבאחריותו  לאתר מוקדי מים עומדים בגינה, חשוב שידע גם מה לחפש, היכן לחפש וכיצד לטפל בכל סוג של מפגע. הדרישה היא לרוקן את המים או למנוע הצטברות של מים עומדים.

יש להביא בחשבון כי לא בכל מצב יושג שיתוף פעולה עם התושב. למשל: אם מתחת לעציץ נמצאת צלחת שקולטת את עודפי המים, התושב עלול שלא להסכים לסלק את הצלחת, מחשש שייווצר כתם בוץ לאורך נתיב זרימת המים על הקיר. דוגמאות נוספות הן דרישה למניעת מים עומדים בתוך צמחי הברומליה, בבורות ניקוז של מרתפים או בבריכות נוי ומזרקות מים. עדיף להדריך את התושב כיצד לטפל נכון במוקד, אם אין באפשרותו לחסלו.    

דרך יעילה להדרכת התושבים היא בעריכת סרט המציג את המוקדים הבעייתיים האופייניים למקום ואת דרכי המניעה והטיפול לכל מפגע. ניתן גם לערוך מצגת ולהציגה בבתי הספר או לערוך אלבום תמונות של מוקדים אופייניים, בגני ילדים למשל, ולהציג בפני מנהלי גני הילדים.

רק עם תכנית פעולה משותפת, המבוססת על עבודה כתף אל כתף, יש הצלחה ממשית בשליטה ובקרה על אוכלוסיות היתושים ברשות.